Home
Nieuws
Ziekte van Crohn
Colitis Ulcerosa
PDS/Spastische darm
Darmkanker
Overige Darmziekte
Forum
 
 
 
Ziekte van Crohn
 
Actueel
 
Archief

 

 
 
 
Nieuws Augustus/September

11-augustus-2010 Vlamingen verkennen alternatieven cortisone

Vlaamse onderzoeksgroepen gaan zich storten op alternatieven voor cortisonetherapie. Ze ontvangen hiervoor een subsidie van ruim 2,3 miljoen euro.

De onderzoekers richten zich op het klinische probleem van langdurig gebruik van cortisonepreparaten bij patiëntengroepen die nood hebben aan krachtige ontstekingsremmers. Bijvoorbeeld bij chronische longziekten, auto-immuunziekten en kanker.

Ontstekingsremmers zonder bijwerkingen
Bevindingen uit het onderzoek moeten mogelijk maken dat de positieve werking van ontstekingsremmers losgekoppeld kan worden van negatieve bijwerkingen.

Cortisonepreparaten
De onderzoekers willen bestuderen hoe cortisonepreparaten de complexe biologische processen beïnvloeden die plaatsvinden in lichaamscellen, en zo leiden tot neveneffecten of therapieresistentie.

Verder nemen ze het effect van experimentele medicatie en geneesmiddelencombinaties onder de loep.

Bron: Universiteit Gent

10-augustus-2010 Anti-TNF

Minister Klink van volksgezondheid en de Nederlandse ziekenhuizen steggelen met elkaar over een besparing op TNF-remmers. Deze middelen worden gebruikt door mensen met psoriasis, de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen heeft de minister zonder overleg besloten deze middelen over te hevelen van het geneesmiddelenkader (GVS) naar het ziekenhuiskader. Klink denkt flink te kunnen besparen op de kosten van deze vorm van farmaceutische zorg en wil daarom de wijze van bekostiging veranderen. Deze overheveling betekent in de ogen van de ziekenhuizen een verkapte korting van 50 miljoen euro. Zij menen dat een en ander ten koste van de zorg zal gaan. (bron NVZ)

Dankzij het gebruik van TNF-alfablokkers kunnen patiënten met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa vaak goed functioneren in de samenleving en draagt dit bij aan hun kwaliteit van leven. De CCUVN maakt zich daarom ernstig zorgen over deze voorgenomen maatregelen beraamt zich momenteel op stappen die zij zal gaan ondernemen. Wij houden u op de hoogte.

31-augustus-2010 Broccoli helpt bij de ziekte van Crohn

Een aanvullend dieet van broccoli en bakbanaan lijkt te verhinderen dat infecties door de ziekte van Crohn doorzetten. Zij voorkomen dat bepaalde bacterieën zich vastzetten in de ingewanden.

De oorzaken van Crohn zijn gedeeltelijk erfelijk, maar de ernst van de ziekte hangt ook af van omgevingsfactoren, zoals het voedingspatroon. Zo komt de ziekte beduidend minder voor in ontwikkelingslanden waar vezelrijk fruit en groente hoog op het menu staan, dan in Westerse landen.

Een belangrijke fase in de ontwikkeling van de ziekte van Crohn is het binnendringen van bacteriën in de epitheelcellen. Dit zijn de cellen die de darmwand bekleden. Het gaat dan met name om 'kleverige' bacterieën, zoals Escherichia coli, oftewel de E. coli bacterie, die voedselinfectie kan veroorzaken.

Vezels Onderzoekers van de University of Liverpool keken in een laboratorium of plantaardige vezels dit konden verhinderen. Ze onderzochten de effecten van de vezels van prei, appel, broccoli en bakbanaan. De bakbanaan en broccoli verminderden het binnendringen van de E. coli bacterie met 45 tot 82 procent. Appel en prei hadden dit effect niet.

Al eerder was bekend dat voedingsvezels problemen bij Crohn kunnen voorkomen, maar nog niet eerder was bekend waarom dit effect bestaat. De onderzoekers hopen hiermee aan te tonen dat er met het juiste dieet veel gezondheidsvoordelen te bereiken zijn voor patiënten met de ziekte van Crohn.

De resultaten verschijnen online in het wetenschappelijke tijdschrift Gut.

Bron: Nu.nl Gezondheid

Reactie Petra Tap, diëtist CCUVN:
Het aangehaalde onderzoek uit dit artikel laat zien dat het onderzoek heeft plaatsgevonden onder laboratoriumomstandigheden (met gekweekte cellen en weefselpreparaten) en vezelpreparaten en niet losse broccoli of bakbanaan. Er staan nu klinische onderzoeken op stapel bij 76 Crohnpatiënten om uit te zoeken of (eveneens) supplementen met plantaardige vezels zoals die voorkomen in broccoli en bakbanaan opvlammingen kunnen voorkomen.

Het zijn dus nog premature - hetzij interessante bevindingen - die echter meer onderzoek vergen om te zien of bepaalde plantaardige voedingsmiddelen en dieetaanpassingen een effect kunnen hebben op de ziekteactiviteit van mensen met Crohn.

Het algemene advies van het gebruik van een gezonde, vezelrijke en onbewerkte voeding bij de ziekte van Crohn kan dus blijven gehandhaafd. En als je vervolgens 1x per week broccoli op het menu zet, kan dat geen kwaad.